Metropolitana di Roma alias Metro
Momentálne sú v Ríme fungujúce dve trasy metra. Linka A obsluhuje trasu od stanice Battistini na severozápade mesta, po Anagnina na juhovýchode. Pozdĺž svojej 18,4 km (z toho 0,18 km na zemskom povrchu) dlhej cesty obslúži 27 staníc naprieč celým mestom. Je spravidla označená oranžovou farbou. Dôležitou prestupnou stanicou je Termini, kde pretína trasu metra B, ktorá je napriek svojmu označeniu prvou, ktorá bola v Ríme postavená.
Linka B križuje mesto zo severovýchodu na juh. Z Rebibbia do konečnej stanice Laurentina prejde 22 staníc, ktoré sú označované, okrem písmena B, modrou farbou. 13. júla 2012 bol otvorený úsek trasy B - „B1“, ktorý sa na zastávke Bologna odpojí a bude pokračovať na Conca d´Oro.
Linka C je momentálne vo výstavbe a plánovaný termín úplného dokončenia trasy je v júni 2016. Jej farebným označením bude zelená farba a momentálne fungujúce linky pretne v staniciach Ottaviano („A“), Colosseo („B“) a San Giovanni („A“).
Na papieri je už naplánovaná aj Trasa D, no jej stavba sa ešte nezačala.
Metro „B“
Metro B jazdí od 5:30 rána do 23:30, len v piatky a soboty jazdí až do 1:30 v noci. V 337-mich spojoch za deň prevezie 300 000 cestujúcich, ktorí čakajú na svoj spoj v špičke 4,5 minúty. Inokedy jazdí každých 6 minút, no najdlhší interval nepresiahne 10 minút.
História
Linka B bola plánovaná počas tridsiatych rokov minulého storočia, keď fašistická vláda hľadala rýchle spojenie medzi hlavnou vlakovou stanicou Termini do novej štvrte E42 na juhozápade mesta, ktorá sa stavala pre potreby Svetovej výstavy (alebo Expo). Tá sa mala konať v Ríme v roku 1942. Výstava sa nakoniec vôbec nekonala, nakoľko Taliansko vstúpilo do 2. Svetovej vojny. Počas vojny boli práce prerušené a niektoré z tunelov v centre mesta (medzi stanicami Termini a Piramide) boli využívané ako protiletecké kryty pri náletoch. Práce obnovili v roku 1948, a z priestoru predtým určeného na Expo vytvorili obchodnú štvrť s názvom EUR (stanice: EUR-Magliana,EUR Palasport a EUR Fermi). Metro bolo slávnostne otvorené dňa 9. februára 1955 vtedajším prezidentom republiky Luigi Einaudim a rímskym kardinálom Celementom Micara. Pre verejnosť začalo premávať hneď v nasledujúci deň. V roku 1990 bola linka B predĺžená zo stanice Termini po Rebibbia na východ mesta, a celá pôvodná trasa bola zmodernizovaná. Od roku 2000 sú v plnom prúde prípravné práce na vytvorenie vetvy trasy smerom na severovýchod, tzv. Linky B1, ktorá zo stanice Bologna odbočí a bude končiť na stanici Jonio. Nová trasa, ktorej stavba sa začala v roku 2005, bola dokončená a uvedená do prevádzky 13.6.2012. Úsek má 5 km a obslúži 4 nové stanice. Práce na dokončení posledného úseku po ceste Junio stále pokračujú, no dátum spustenia prevádzky momentálne nie je stanovený.
Metro „A“
Iba 25 rokov po spustení prevádzky linky B, v roku 1980, bola otvorená nová trasa z Anagnina do Ottaviano, ktorá dostala pomenovanie linka A.
Linka A je bežne veľmi preľudnená, odhaduje sa, že denne prepraví až pol milióna ľudí. Po trase prejde 486 spojov denne. V špičke natrafíte na vlak každé 3 minúty. V menej frekventovanej dobe, každých 4-5 minút, no maximálne budete čakať 10 minút.
História
V roku 1959 bolo schválené vybudovanie novej linky metra v Ríme, z oblasti Osteria del Curato (známejšia ako Anagnina) do štvrte Prati tak, aby prechádzala stredom Ríma a pretla už existujúcu linku na stanici Termini.
Práce sa začali v roku 1964 v oblasti Tuscolana, spoločnosťou SACOP. Celý proces budovania bol komplikovaný najmä kvôli radom oneskorení a v dôsledku celkovej zlej organizácie. Napríklad na začiatku kopali tunely priamo zo zemského povrchu, pod šírim nebom. Táto technika spôsobila vážne narušenie premávky na juhovýchode Ríma. Kvôli tomu boli práce na povrchu prerušené a to iba 5 rokov po štarte prác. Pokračovalo sa metódou „krtka“, ktorá síce čiastočne vyriešila problém dopravy, no spôsobila značné škody na budovách v blízkosti trate, medzi stanicami Re di Roma a San Giovanni, pretože razba tunela spôsobovala silné vibrácie.
Pretnutie rieky Tiber spôsobilo nový blok, až na dva roky, kvôli spornému názoru na to, či sa má postaviť nový most, alebo sa trasa povedie cez podzemný tunel. Rozhodlo sa pre prvú možnosť a to stavbu mosta Pietro Nenni, ale chyba v konštrukcii nasmerovala trať namiesto na cestu Giulio Cesare, na nádvorie starej budovy. Časté boli aj archeologické nálezy počas prác. Napríklad na Piazza della Repubblica si nález vyžiadal návrh novej varianty. Zrúcaninu je vidno na stanici Repubblica – Teatro dell´Opera. „Krtkovacie“ práce a náhodné archeologické objavy sú nezabudnuteľne zobrazené vo Felliniho filme Roma.
Prvý, hypotetický termín pre vstup do prevádzky bol určený na začiatok roku 1975. Nakoniec bol termín dokončenia prác určený až na december 1976, to zabezpečovalo testovanie trasy na dva roky, pred začiatkom plánovaného vstupu do prevádzky pre verejnosť v roku 1978. Bohužiaľ problémy s osvetlením trate v úseku Arco di Travertino a Colli Albani, spôsobili ďalšie odloženie termínu jej otvorenia.
Nakoniec metro začalo slúžiť o 5:30 ráno dňa 16. februára 1980, z Cinecittà do Ottaviano, a stalo sa známe ako „Linka A“, zatiaľ čo už existujúca trasa Termini-Laurentina, ako „Linka B“.
Obyvatelia predmestia južne od centra mesta, privítali dlho očakávané uvedenie trasy do prevádzky s nadšením, pretože im umožnila dostať sa do centra mesta za tretinový čas, ako keby išli spojmi „po zemskom povrchu“. Identická trasa električky STEFER z Termini do Cinecittà, bola zrušená a z vodičov električiek sa stali vodiči metra.
Linka A bola Rimanmi považovaná za „prvé skutočné metro mesta“, pretože metro B, od jeho uvedenia do prevádzky nebolo široko využívané, nakoľko jeho trasa nebola vytvorená podľa požiadaviek obyvateľov, ale pre účely výstavy.
Dlhej histórii budovania metra A bola venovaná aj relácia stanice RAI s názvom „Vent´anni per venti minuti“ (Dvadsať rokov za dvadsať minút).
V rokoch 1999 a 2000 vstúpilo do prevádzky predĺženie trasy z Ottaviano na Battistini, ktorého budovanie sa začalo na začiatku deväťdesiatych rokov.
Od 31.1.2011 sa kvôli budovaniu trasy C, jazdí metro A len do 21:00 (okrem soboty) asi až do apríla 2012. Plánuje sa predĺženie trasy A na sever z Battistini po Casal Selce, trasa má mať 6,9 km a 5 nových staníc. Spojazdnenie tohto predĺženia sa plánuje na rok 2014.
Aktualizované dňa 14.6.2012.